søndag 27. april 2008

What's the word that's burning in your heart?


Det er lett å bli sugd inn i en vond sirkel. Hvor man bare tvinger seg selv ned i en gjørme som man lager selv. En gjørme som bare du ser, som bare du føler, som tar deg midt i hjertet og sprer seg ut fra pumpa og spyr bare sort ut i kroppen din. Det er ikke mange som kan redde deg. Du kan ikke redde deg selv. Du er fortapt. Som om du har gått på piller som har hemmet deg i å føle noe hele livet. Som om du hele tiden går i skyggen. Som om du ikke har noe hjem. Som om du står barbeint i gresset klokka to på natta og venter på noe. Som om du har blitt døv. Som om du sover med øynene oppe.

I know it hurts. But it's life, and it's real. And sometimes it fucking hurts, but it's life, and it's pretty much all we got.

Det er nå det er. Det er nå man må bli reddet. Det er ikke mange som kan redde deg, men det handler om å finne den som klarer det. Den ene personen som ser på deg og rensker deg. Som tar vekk det svarte som du har blitt infisert av. Som tar vekk pillene dine. Som står sammen med deg ute klokka to på natta i gresset, og tar tak i hånden din. Det er nå det er. Det er nå du må redde personen som ikke kan redde seg selv lenger. Vi er alle fortapte i oss selv, vi trenger alle å bli reddet. Det er nå det er.

I don't want to waste another moment of my life without you in it.

Du kjenner gresset mellom tærne dine kile litt, stikke litt. Du kjenner at det er rått i luften og at det er bittelitt kaldt. Men det gjør ingenting. Fordi det er ikke bare pusten din du hører. Det er pusten til personen ved siden av. Som også kjenner at det stikker og kiler mellom tærne. Som holder deg i hånden. Som du kjenner varmen til. Som gir deg nok varme fra hånden sin til å varme hele deg. Det er mørkt, men det er bare på utsiden. På innsiden lyser dere sammen. På grunn av hverandre. På grunn av varmen. Du ser henne inn i øynene og hun ser tilbake og sier: ”Slapp av, du er våken nå.” Det er nå det er.

74 kommentarer:

Anonym sa...

Hvil i fred, Kristopher =(

Anonym sa...

Vi kommer til å savne deg Kristopher. Du vil aldri bli glemt! :(

Anonym sa...

Kristopher<3

Ngan Nguyen sa...

Det gjør virkelig vondt. Hvil i fred.

Anonym sa...

Hvil i fred min venn...

Anonym sa...

Hvil i fred <3

Anonym sa...

Hvil i fred :(

Tine sa...

Hvil i fred, Kristopher.

Maia sa...

Hvil i fred.

Anonym sa...

Hvil i fred.

Lisa sa...

Du vil aldri bli glemt. Hvil i fred. En hel by er i sorg.. <,3

Anonym sa...

Hvil i fred, Kristopher! Du er savnet av oss alle :(

Sigrid sa...

Hvil i fred Kristopher (w)
Jeg føler at ord ikke strekker til her. Jeg er bare så ufaatlig lei meg.

Anonym sa...

Jag kommer aldrig att glömma dig Kristopher!

Det finns inte ord för hur ledsen jag är.

vila i frid, min vän

Anonym sa...

Hvil i fred, Kristopher. Du vil aldri bli glemt, i våre hjerter er du gjemt.

-A

Anonym sa...

Hvil i fred. Du er i alles hjerter..

Karoline sa...

Du fortjente ikke dette her.
Hvil i fred, Kristopher!

Hawre sa...

Min kjæreste.
"What's that word burning in your heart?"
Det er deg, kjæresten min.
Kristopher.
Vær sterk til jeg kommer og passer på deg, gutten min.

Espen sa...

Åh, Kristopher. Så altfor tidlig.
Hvil i fred.

Anonym sa...

:( - Hvil i fred <3

Anonym sa...

Sender varme tanker til familie og venner... Spesielt til Karen Sofie.. Hvil i fred Kristopher!! Livet er urettferdig :(
Helene

Anonym sa...

Karen Sofie var kjæresten hans gjennom stort sett hele livet. Han møtte Hawre i høst(og hadde uten tvil sterke følelser for henne), på tross av dette ble han værende hos KS stort sett(her vil jeg ikke spekulere) frem til nå. hva som skjedde det siste døgnet er litt uklart, da hans handlinger, ord og flere handlinger er veldig motstridene for å si det mildt, men av hensyn til alle tror jeg det er et spørsmål som bør ligge og ikke taes opp nå. tror det er viktigere å ta vare på hverandre enn å spekulere på hva som foregikk oppe i hodet hans, ettersom vi aldri vil få et svar.

Hvil i fred min kjære, kjære venn, som jeg vil savne dypt. Kommer til å savne det vennlige mennesket som lagde middag til meg hver gang jeg var nedfor, som ringte meg av ingen spesiell grunn bare for å høre hvordan jeg hadde det. Et menneske jeg regnet som en av mine aller nærmeste.

og jeg vet du hører meg

Jon'tan sa...

Dette er enormt bra skrevet.
Sköt om dig og hvil i fred.

Tonje sa...

Ida, hvorfor kan du ikke bare la dem være i fred?
Du vet hvor mye det sårer, og sant som du selv sier, du skal ikke spekulere i det, for du aner ikke.

Hvil i fred Kristopher, og som du sa til meg, det vil alltid være deg og Hawre.

Ragnhild sa...

Hvil i fred

Anonym sa...

Uansett hvem Kristopher var sammen med så er en hel danseverden i sorg. :'(
En av Norges beste sportsdansere er borte, og vi vil aldri få se han danse igjen.

Kan vi ikke minnes han slik som vi husker han,i stedet for å spekulere i hva han tenkte, og hvem han var sammen med..

Hvil i fred Kristopher =(

Trine sa...

Du vil alltid være med i tankene våre Kristopher!

Hvil i fred <3

Anonym sa...

Hvil i fred, du vil alltid bli husket! (W)

*Ida* sa...

Tonje, jeg holdt meg til fakta og fikk en objektiv person til å lese gjennom før jeg posta. det var ikke min hensikt å såre noen. og det tror jeg du veit.

jeg syntes jeg måtte forklare siden folk har spurt om slikt på hawre sin blogg og. også slik at folk kan la henne være ifred.

sorry om noen tar det galt.

Anonym sa...

Jeg er også mor til en 19 åring og som i tillegg har lest alle innlegg om Kristopher. Hvis det var i mitt tilfelle at jeg hadde mistet mitt barn, er min sorg så stor at alle spørsmål/spekulasjoner om hvorvidt hvem han var sammen med eller lignende ville bare bidra til å skitne til minnet hans (ikke misforstå).
Tror dere at Gud spurte hvem han var sammen med før han kom opp til himmelen? For oss som bor i Kongsberg så var han en stor bidrag til kulturen, og som vi nå har tapt. Jeg oppfordrer dere til å minne ham som en stor danser, en flott person og venn, og som nå danser med alle englene i himmelen.
Jeg hørte en gang en prest si at en person bare dør når han blir glemt. Sender alle personene som var i livet hans gode tanker, og jeg kondolerer familien hans. Jeg ber gud gi styrke til alle som har det vondt.

Hvil i fred Kristopher Guren.

Elisabeth sa...

Hvil i fred Kristopher. <3 Du vil alltid være savnet. Jeg håper du danser på stjernene og titter ned på oss med et smil om munnen.

Anonym sa...

Ikke vær redd. Familien hans har ingen tvil, de vet sannheten om hvem hjertet hans banket for.

H+K.

Sånn var det.

Jon'tan sa...

Takk, Myriam. Det er skuffende, trist og irriterende at folk velger å publisere dette i hans blogg etter hans død. Det er ikke bare skuffende, men det er også utrolig trist og provoserende. Dere tramper på graven hans til og med før han er lagt i jord. SKAM DERE! Legg denne diskusjonen død og oppfør dere som mennesker med en smule anstendighet og sympati for familien Guren og familien Moholt.
Kristophers siste blogginnlegg skal ikke få være et sted for denne jungeltelegrafien.

Anonym sa...

Et ordtak sier, "det er alltid de gode som går bort..." Du var definitivt en av dem.
Hvil i fred nå..:) Vi sees på minidiskoen;)

Anonym sa...

Hade bra a!
Husker alltid det store gliset ditt :D
Snakkas kammerat!

Anonym sa...

Hvil i fred Kristopher.

Sigrid sa...

Jeg vet ikke hva som skjedde. Om hvem som var kjæresten hans eller ikke. Men kan ikke alle bare la det ligge? dette her blir for dumt! Ingen rundt han fortjener at det er dette folk skal diskutere. Alt dette er da bare en ufattelig tragedie, dere behandler det som om det var en såpeopera.

Hvil i Fred Kristopher :(

Anonym sa...

Livet er uretferdig. Blir ikke det samme uten deg på dansekonkuranser. Hvil i fred, Kristopher! Du vil alltid være i våre hjerter. Stor klem Kristina Neo.

Anonym sa...

Hvil i fred Kristopher :( Du var en flott liten gutt i gang i tiden, som jeg er sikker på at ble en herlig ung mann. Veldig trist at dette skulle skje.
Sov godt söte du, og pass godt på de som nå savner deg så grusomt..

Anonym sa...

Remembrance

You can shed a tear that I am gone, or you can smile because I lived.

You can close your eyes and pray that I come back, or you can open your eyes and see all I have left.

Your heart can be empty because you can't see me, or you can be full of the love we shared.

You can turn your back on tomorrow and live yesterday or you can be happy for tomorrow because of yesterday.

You can remember me and only that I am gone, or you can cherish my memory, and let it live on.

You can cry and be empty, or you can do what I'd want.

Smile, open your eyes, love and go on.

hanna sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Hvil i fred Kristopher.
dette er intet farvell men på gjensyn. vi ses snart.

Karoline sa...

Hvil i fred.. <3

Anonym sa...

Savner deg!

Rain sa...

Kristopher <3
Hvil i fred

Anonym sa...

Savnet og tomrommet etter deg er utrolig stort!

Håper alle spekulasjonene snart stopper, så du kan få hvile i fred og minnes som den utrolig personen du var. Hvil i fred!

Anonym sa...

Jeg savner deg veldig, lille vennen!

LPJ

Anonym sa...

Jeg savner deg Kristopher. Tror jeg skal ta meg en tur og besøke grava di i sommer. Har fått meg lappen og bil vettu:) Blitt voksen jente! Er utrolig hvor fort årene har gått. Husker alt som det var i går, Kris. Jeg håper aldri du har tvilt på at du er i hjertet mitt, for det er du, virkelig!!

Glad i deg vennen.

Anonym sa...

Skulle så gjerne prate med deg en gang til, skulle så gjerne vite hvorfor?

Savner klemmene dine og lukten av deg. Savner deg...

Anonym sa...

Savner og fortsatt husker lukten din <3 T-skjorten din lukter fortsatt som du:) savner klemmene dine, latteren din <3 Du er en herlig gutt og jeg vil alltid savne deg. Hvem som var "dama" di betyr ingenting lengre fordi kjærlighet kan ikke fordeles, det vet jeg <3 Tophern min:)

Anonym sa...

Jeg vil alltid savne deg. Aldri glemme deg!

Anonym sa...

Kristopher, nydelig gutt, kjekk som få, vakker å se på, selvtilitt var det vel aldri noe mangel på...
Draget hadde han :) jentene var ville! Alle elsket ham, den gutten som så brått forsvant. Du, av alle.. Det går ikke opp for meg, du er her enda. Savnet er stort.

Dans deg så høyt opp du kan til himmelen, der hører du hjemme nå :) Pass på mine brødre...
Kjærlighet sendt til deg!

Anonym sa...

Å, han var så mye mer enn bare enn kjekk gutt og en god danser.
Han hadde DEN personligheten, og det var så lett å snakke med han om alt. Han var utrolig spesiell, du finner virkelig ikke maken! Det er det som er så trist, Kristopher, jeg finner ingen som ligner deg som jeg kan snakke med. Men det hjelper å snakke med folk i familien din og andre som sto deg nær.

Anonym sa...

Hver gang jeg går inn på denne siden, venter jeg på et nytt innlegg. Du skrev så bra :)

Fred være med deg, Kristopher <3

Svein sa...

"When the truth is, I miss you"

Den siste tiden nå har jeg savnet deg mer enn noen gang siden begravelsen. Jeg håper du har det godt Toffy, at du har møtt Tore og hannkatten. En gang kommer jeg også opp, og da kan vi snakke om det vi hadde. En, to, tre fus med Helene i gangen hos mormor, og Tyrkia-turen. Hver gang jeg så deg gå opp trappen hos mormor ble jeg glad. Jeg har aldri vært så fylt av lykke før. Eller når jeg satt på rommet ditt, og hørte at du gikk igjennom døra i etasjen over meg.

Sist gang jeg så deg var når jeg og Helene skulle til Sverige. Du sa du skulle ta med boka Rød Hane til meg dagen etter. Men jeg så deg aldri mer. Du hadde på deg de addidasskoene på gullmerker på. Jeg har de her nå hos meg, og de betyr veldig for meg. De er et minne om deg. Et minne om fetteren min. Det var det jeg så opp til Toffy. Vi gråter for deg. Jeg gråter for deg akkurat nå. Hvil i fred.

Anonym sa...

Savner deg noe helt vannvittig.

Hawkeye sa...

Håper du har fått fred der du er nå. Håper du ikke har hørt noe om alt som har skjedd her de siste fire månedene, Håper du ikke har hørt om alle som har snakket på vegne av deg.

Du fortalte meg en gang at det var mange som syntes de kjente deg og du hadde rett. Du fortalte også at de aller aller fleste tok feil. Jeg tror du hadde rett der også!

Hvil i fred, min gode venn! Våre hemmeligheter skal ingen få vite!

Anonym sa...

"Do not stand by my grave and weep
I am not there
I do not sleep
I am the thousand winds that blow
I am the diamond glints on snow
I am the sun on ripened grain
I am the gentle autumn rain
When you awake in morning hush
I am the swift, uplifting rush
of quiet birds in circled fight
I am the stars that shine at night
Do not stand by my grave and cry
I am not there
I did not die"

Savner deg så veldig, Kristopher...
Du vil aldri bli glemt<3

Anonym sa...

Anonym sier:
tror du på et liv etter døden?
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
ja
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
totally
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
hva vitsen med livet da?
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
egentlig så ender ikke livet
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
etter døden då fortsetter livet tror jeg
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
på en litt annen måte
Anonym sier:
jeg veit ikke jeg. "fra jord er du kommet, til jord skal du bli" vi kom fra ingenting(eller gjorde vi?) og SKAL tli ingenting... jeg veit ikke helt.. men jeg HÅPER at det finnes noe etter døden.. noe enda bedre å
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
ja
Anonym sier:
jeg håper og tror litt på himmelen... men helt hva det innebærer er ikke lett å si
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
noe enda bedre
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
det som hadde vært kult var om vi faktisk gikk oppi skyene.
Anonym sier:
da jeg var liten så jeg for meg meg selv oppe på noen skyer, kikkende ned på de andre menneskene på jorda
Anonym sier:
heheheh! our mind
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
sweet
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:

SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
nei, døden er bare det vi ennbiller oss at den er
SuperNisseKris | KS | Ballabrombir® {zzeimannzsexxzviggozzløve} sier:
og/eller hva vi ser for oss

Anonym sa...

I dag ville du blitt 19 år.. Hvil i fred.

Anonym sa...

Vi tenker så veldig på deg.

Anonym sa...

Elsker deg helt rundt. Det vil jeg alltid gjøre, du er jo gutten min.

Jeg savner deg masse, klarer fremdeles ikke sove alene i senga mi. Jeg fyller den med bamser og puter hver eneste kveld for at jeg i det hele tatt skal sovne.

Håper du ser hvor fint jeg har fått det nå. Selv om jeg ikke helt hvordan jeg skal leve i den verden uten deg så har jeg faktisk klart meg.

Anonym sa...

Jeg tenker på deg..

Anonym sa...

Herregud, som jeg savner deg, Kristopher. Nå er det rundt 4 år sida siden vi blei ordentlig kjent.. Savner den tida.. Drømte om deg i natt, det er så utrolig rart at jeg aldri skal få se deg smile igjen:(

Anonym sa...

Er så rart å se tilbake nå. 30.04.08 er et helt år siden. Kunne likegjerne ha vært igår, for minnene forsvinner ikke.

Du og jeg vet hva som virkelig betydde noe. Jeg liker å tro du skjønte hva jeg mente med det jeg sa og gjorde den dagen. Jeg håper hvertfall sterkt at du gjorde.

Håper du har funnet hvile.
Vi sees igjen.

Anonym sa...

Sees til uka gutten min... Elsker deg masse...

Anonym sa...

Det er så mye om deg og det som skjedde den siste dagen i livet ditt som jeg ikke veit noe om, Kristopher. Og som jeg må vite for at dette hullet i sjela mi skal fylles igjen.

Give me a sign.

Anonym sa...

Å, Kristopher, som vi alle savner deg.. Du blir aldri borte. Tenker på deg hver eneste dag.

Anonym sa...

Hvis vi hadde levd i en verden der alle var helt normale ville jeg ringt deg og i morgen og sagt gratulerer med 20-årsdagen.

Men jeg skal gå til gravstedet ditt med et lys og kanskje ikke si noen ting. Og jeg skal kjenne at det gjør vondt å vite at du er der et sted, mens vi er her og skal feire jul.

Espen sa...

Det nærmer seg 3 år siden ulykken, Kristopher.
Og jeg veit jeg aldri kjente deg noe særlig godt, men du var alltid artig å møte på når jeg var innom KVS i friminuttene. Og så kjente alle KVSerne deg mye bedre enn meg, og det å se dem ramme dette så hardt ble plutselig hardt for meg også.

Jeg skal minnes deg på (ironisk nok) x-russefest 30. april. Hvil videre i fred, Kristopher, så kommer jeg nok med en kommentar om ett års tid.

Espen

Sofie sa...

Jeg ser opp på himmelen
For å se om du er der
Jeg savner deg så inderlig
og ønsker du var her.

Tre år siden, det begynner å bli lenge nå gutten min! Jeg tenker på deg ofte, som regel med et smil om munnen. Jo mer tid som går, jo flinkere blir jeg til å huske på de gode stundene vi hadde sammen. Det er likevel ikke det samme uten deg... Naruto og Friends i armkroken din, rumba i halvmørket alene på NeRo, den herlige latteren din og kyssene på panna mi... Jeg savner deg!

Dagen i dag er tung merker jeg, men hvis dette er prisen jeg må betale for så mange fantastiske år med deg så skal jeg leve med det.

Elsker deg helt rundt!

Jolene sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Helene sa...

Fire år siden.. Jeg savner deg veldig, Kristopher. Vi sees igjen<3

Helene sa...

Fire år siden.. Jeg savner deg veldig, Kristopher. Vi sees igjen<3